Creativiteit

Creatieve vorming is onder andere de basis voor de ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk om ze niet te storen in hun spel en creatieve activiteiten. We sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en ze worden tijdens deze activiteiten geheel vrij gelaten. De begeleider ondersteunt dit proces oordeelsvrij, observeert en reikt materialen aan. 

We leggen de focus altijd op het proces in plaats van op het eindresultaat, het gaat om het plezier in creëren. We vragen niet naar wát het kind heeft gemaakt, maar tonen interesse en laten kinderen zelf vertellen over hun creatie. 

We zorgen ervoor dat de omgeving er altijd aantrekkelijk uitziet, zodat de kinderen uitgedaagd worden om te ontdekken, experimenteren en grenzen te verleggen. Het vormt het spel van kinderen en daarmee krijgen de ruimtes een pedagogische waarde. 

Alle groepsruimtes zijn uitdagend ingericht en hierbij gaan we uit van wat kinderen kunnen. De nadruk ligt op de natuur en natuurlijke open (spel)materialen. Op de groepen staan open kasten, met (kosteloze) materialen waar kinderen alles uit kunnen pakken waar ze door worden uitgedaagd. We passen de ruimte steeds aan aan de behoeftes en interesses van de kinderen. Zo blijft eenzelfde groepsruimte steeds nieuwe uitdagingen bieden.

Wij kiezen voor duurzaam en houten speelgoed en materiaal wat alledaags is, bijvoorbeeld een garde of een pollepel. We maken een combinatie van nieuw en hergebruikt spelmateriaal. Er liggen bijvoorbeeld een paar houten blokken, een doek, een kommetje en een houten rammelaar. Maar ook natuurlijke materialen, zoals gras, een dennenappel of bladeren.

Kinderen krijgen de vrijheid om zelf te bepalen waarmee ze willen spelen en hoelang ze ermee willen spelen. Zo kan het kind zelf ontdekken wat hij ermee kan, of hij het leuk vindt en leert op deze manier wat de eigenschappen zijn van voorwerpen. Kinderen voelen op deze manier zelf de regie over hun spel en krijgen ruimte om eigen voorkeuren, interesses en grenzen te ontdekken, wat bijdraagt aan hun autonomie.